Tenoren blazen valse noot

De vierde manche van het regionale VAS rallycross kampioenschap was er weer eentje van de bovenste plank. Spanning en een serieuze strijd om u tegen te zeggen. Maar langs de andere zijde vielen er net geen veertig deelnemers te noteren. En dat was wel even slikken geblazen daar op het Glosso circuit in Arendonk. De weergoden beloofden dan weer wel dat er blije gezichten te zien waren. Maar minder goed was dan weer dat de leiders in de tussenstand plots even terecht werden gewezen. Het was dus even slikken toen plots andere namen in de einduitslag verschenen. Met nog één wedstrijd voor de boeg gaat het zonder meer weer een spannende eindspurt worden later in oktober. Vooral als je weet dat er ook nog één schrapresultaat naar voren mag worden geschoven.

Buekenhout snoept punten in A reeks

 Raf Maes ( Honda Civic ) zat al een tijdje op rozen en deed tot voor kort goede zaken in het kampioenschap. Maar plots kwam daar Mitch Buekenhout ( Citroën Saxo ) opzetten. De rijder uit Boutersem zat al van bij aanvang van het seizoen in het juiste spoor en liet voor aanvang van de wedstrijd in Arendonk een nieuwe versnellingsbak aanrukken met sperdifferentieel. Iets wat hem zeker goed van pas zou gaan komen. Doch liet Danny Kunnen ( Toyota Corolla)  in de eerste reeks de snelste tijd waarnemen voor Buekenhout en Robin De Bolle ( Toyota MR2). Leider Maes gooide vroegtijdig de handdoek met een defecte versnellingsbak. Kunnen dropte tijdelijk een reserve motor in de Toyota nadat het vorige exemplaar de geest had gegeven. De Bolle was dan weer goed op dreef in de tweede reeks. Terwijl Buekenhout het snelst onderweg was geweest in de derde reeks en de beste plaats kreeg toegewezen in de A – finale. De Bolle was het beste weg en daar was plots Buekenhout. Snel en foutloos ging de Citroën rijder rond en de voorsprong bleek snel groter te worden voor een goed gevolgde De Bolle die even aan de leiding kwam nadat Buekenhout richting de joker ronde was gegaan. De Bolle bleef probleemloos in het spoor van Buekenhout maar moest uiteindelijk Mitch Buekenhout laten voor gaan. De Bolle ging als twee over de meet voor Danny Kunnen. “ Ik zat te hopen op een goede start want De Bolle is net iets beter bij het vertrekken. We hadden een nieuwe versnellingsbak gemonteerd en dat heeft zeker mee gespeeld in deze overwinning. Het is plots veel makkelijker geworden om met de Saxo te rijden. In de vorige confrontatie speelden de zenuwen aardig wat parten. Maar  deze overwinning maakt alles weer goed”, aldus een tevreden Mitch Buekenhout.

Lavrijssen naar winst in klasse B        

 Het was vooral weer uitkijken naar Bob Wilms ( Opel Corsa ). Wilms zit al het hele seizoen in goede papieren en wil zonder meer goed blijven scoren tot in de finale later in Maasmechelen. Doch kwam daar Kristof De Backer ( Opel Astra) plots weer op de proppen. De Backers’s computer gaf tijdens de vorige wedstrijd in Maasmechelen immers de geest. Met een nieuw exemplaar wilde de rijder uit Dessel opnieuw bewijzen dat hij uit een verloren hoek terug kan keren. De Backer liet alvast de snelste tijd afdrukken in de eerste reeks voor een sterk rijdende Ruud Lavrijssen ( Volkswagen Golf). Wilms reed pas naar een derde tijd. Robin Gielen ( Opel Corsa ) was dan weer het snelst onderweg geweest in de tweede reeks. En Lavrijssen toonde zich machtig in de derde reeks. In de A – finale was Lavrijssen  het snelst weg voor De Backer en Wilms. Het trio bleef ronden lang dicht bij elkaar.  De Backer wilde duidelijk bewijzen dat hij aanwezig is door op een kleine afstand te blijven van Bob Wilms. Even gaat De Backer aan de leiding rijden nadat Lavrijssen langsheen de joker ronde gaat. Maar een snelle Lavrijssen blijft De Backer netjes voor en rijdt knap naar de overwinning voor Kristof De Backer en Bob Wilms. “ In de tweede reeks kwamen er plots problemen aan het licht met het differentieel maar dat kregen we snel opgelost. Ik was bewust snel naar de joker ronde gegaan om het tempo hoog te houden en vooral omdat De Backer verrassend goed volgde. Het wordt zeker nog een spannend einde op de snelle Duivelsberg omloop”, aldus Lavrijssen.

Bex snoept punten weg in zware C reeks   

 Moet het nog worden gezegd dat Daan Bex ( BMW E36) dit seizoen zonder meer goed op dreef is. De jonge rijder uit Heusden – Zolder zat tot op heden goed vooraan mee te draaien. Maar andere snelle kapers bleven hem tot op heden voor. Geen Andy Leysen ( BMW M5) op de afspraak in Arendonk. De BMW kwam tijdens  de vorige confrontatie op de Glosso omloop zwaar gehavend uit de strijd waardoor Leysen de handdoek wierp voor de vierde wedstrijd. Ook Jef De Busser ( BMW Compact ) keerde met zware motorschade huiswaarts. Een open kans misschien voor de jonge Bex. Het was eerst Bart Goris ( Opel Corsa D) die de snelste chrono liet waarnemen in de eerste reeks. Yves Heyns ( BMW E 36)  was dan weer het snelst onderweg geweest in de tweede reeks. En Bex trok in de derde reeks het laken naar zich toe.  In de A – finale was Yves Heyns het beste weg voor Bex en Jan Driessen ( BMW Compact ). Bex was duidelijk in goede doen en wilde zonder maar gaan scoren maar een snel rijdende Heyns  hield tot dan toe de deur netjes dicht. Heyns bouwde zelfs een kleine voorsprong uit nadat Bex richting de joker ronde was gegaan. Maar ook Heyns moest nog langsheen de joker ronde passeren. Inmiddels was Bex aardig op het gas gaan staan en reed netjes naar de overwinning voor Yves Heyns en Jan Driessen die met een defecte achterbrug nog net Jonas Kemps ( BMW M3) kon voorblijven. “ Het starten verliep vandaag niet vlekkeloos”, kwam Bex achteraf zijn verhaal doen. “ De eerste en tweede reeks  waren daar het resultaat van. Ook in de finale was ik minder goed vertrokken. Maar ik had nieuwe banden opgelegd waardoor ik de aansluiting kon blijven controleren. Ik ben blij dat ik kon uitrijden want de stress van de vorige wedstrijden kon ik gelukkig onder controle houden en dat heb ik te danken aan het hele team”, aldus een gelukkige Daan Bex.

Van Tiggelen snelst in Promo D

 In de Promo klasse D mocht Wim Van Tiggelen ( Peugeot 206 ) na drie  reeksen vanop de pole van start gaan in de A – finale. Van Tiggelen was in de reeksen tweemaal de snelste geweest en had duidelijk de beste troeven in handen. Op het Duivelsberg circuit  was Van Tiggelen als eens de beste en ook nu gaf de Peugeot rijder uit Lille iedereen het nakijken. Eerst had Tim Hanegreefs ( Peugeot 106 ) de beste start. Maar Hanegreefs bleef met zware schade aan de wagen als laatste achter. Van Tiggelen bleef netjes overeind voor Tommy Van Bruyssel ( Mitsubishi Colt ) en Yoko Goosens ( Volkswagen Golf ). Senne Vanlommel  (BMW E30) strandde net langs het podium.