PERSBERICHT- verslag 9 juli  2023,  BRX Kampioenschap

Punten verlies voor leiders in BK rallycross

 

Tot driemaal toe is circuit Glosso in Arendonk dit seizoen gastheer voor het Belgisch kampioenschap rallycross. Nog maar net werd er gestreden voor het drieluik en opnieuw werd er stand gehouden de Antwerpse Kempen. Het was warm en de aangekondigde onweerswolken kwamen al snel boven de omloop drijven. De verkoeling was welgekomen want de zichtbaarheid was bij momenten quasi nul. Maar konden de tenoren van de vorige confrontatie opnieuw hun slag thuis gaan halen ? Eén ding was een feit. Er werd opnieuw gestreden en de afwezigen hadden ook nu weer ongelijk.

Bij de RX3 was het zonder meer opnieuw uitkijken naar Davy Van Den Branden ( Citroen DS3). De leider in de tussenstand wilde zonder meer opnieuw  gaan bevestigen. Want na de volle buit van enkele weken geleden liet de rijder uit Tielrode duidelijk zien dat hij ook in droge omstandigheden punten kan scoren. Van Den Branden is een regen piloot. Dat bewees hij reeds in het verleden. Doch was het Yenthe Putzeys ( Opel Corsa ) die in de eerste reeks de snelste chrono liet waarnemen. Van Den Branden volgde al op één seconde. Maar ook Yves Teelen ( Peugeot 208) was in goede doen. Het vertrouwen is aanwezig en de wegligging en de tractie zullen het verschil maken, liet Van Den Branden vooraf weten. En dat bewees hij ook door de tweede reeks naar zijn hand te zetten. Maar ook Nick Vanalken ( Volkswagen Polo ) vindt tegenwoordig aardig het gaspedaal. De Zutendaalnaar haalde de derde reeks naar zich toe. Maar het was Putzeys die in de A – finale vanop de beste plaats mocht starten. Doch was het Van Den Branden die al snel in het goede ritme zat. Putzeys en Teelen volgden op enkele meters. Er werd zwaar gestreden en Teelen ging al snel richting de jokerronde. Putzeys was nu tot op de achterbumper van Van Den Branden komen zitten en wilde absoluut geen fout maken. Maar de Citroen van Van Den Branden minderde plots in snelheid waardoor de weg voor Putzeys, die heel veel vertrouwen in de auto had, open lag voor de zege. Van Den Branden wierp  de handdoek met en afgebroken stuurinrichting waardoor een goed gevolgde Yves Teelen opnieuw mee op het podium mocht stappen. Nick Vanalken werd knap derde.

Martijn Vanhove (BMW 1M) was de actuele leider in het kampioenschap bij de Supernationals min 2000cc. Maar de piloot uit Kinrooi moest in de vorige confrontatie onverwachts de zege aan  Peter Van de Wege laten. Noorderbuur Van de Wege bleef voor de tweede afspraak in Arendonk aan de kant waardoor Vanhove misschien wel het laken opnieuw naar zich toe kon gaan trekken. Maar dan moest het wel een vlekkeloze race gaan worden. Een afgebroken uitlaat en een vreemd geluid in de versnellingsbak kwamen in de vorige wedstrijd immers zwaar om de hoek kijken en er was veel werk aan de winkel. Vanhove bevestigde tweemaal in de reeksen maar had duidelijk last van de hitte. Steve Volders ging bij aanvang van het seizoen de  Volvo C30 huren bij Patrick Mertens en was ook  in goede doen. Hij liet tweemaal een tweede tijd waarnemen. Ben Desender ( Honda Civic ) trok in de derde reeks het laken naar zich toe. In de A – finale was het plots Ben Desender die goed uit de startblokken kwam.  Vanhove en Volders volgden in tweede en derde stelling. Het was immers gokken op de juiste bandenkeuze. De aangekondigde regenbuien maakten dat er gegokt moest worden om met het juiste race rubber te kunnen aantreden op een deels droog en nat circuit . Vanhove maakte een foute banden keuze en zag dat Volders snel onderweg was. Na het nemen van de jokerronde zat Volders in het goede ritme om de zege achter zijn naam te schrijven. Vanhove werd met het zilver beloond. Desender mocht als derde mee op het podium. Dat er geen maat op Kristof Bex ( Volvo S40) staat bij de Supernationals plus 2000cc moet niet meer gezegd worden. De rijder uit Heusden – Zolder zit absoluut in het juiste ritme. De snelste tijd liet hij alvast in de eerste reeks waarnemen gevolgd door de Nederlander Bart Bel ( BMW M3) en VAS kampioen Yorick Maeyninckx ( Volvo 240). Spektakelman Glenn Cools ( Volvo 240) bleef in de eerste reeks afwezig doordat er een brandje was ontstaan aanboord van Das Boot. Bex ging in de tweede reeks even in de fout waardoor Bel de snelste tijd voor zich nam. Maar al snel bevestigde Bex opnieuw in de derde reeks. Met een setje vers rubber reed hij opnieuw naar de snelste tijd. In de semi – finales kreeg Bex helaas een ferme tik van merkgenoot Cools waardoor hij zijn  kansen voor een A – finale meteen mocht opbergen. Maeynickx was in de A – finale het beste weg voor Ludo Hermans ( Volvo S40) en Bart Bel. Helaas moest Bel vroegtijdig de handdoek werpen met een afgebroken stuurinrichting. Inmiddels was Maeyninckx snel onderweg maar ook Dave Cuynen ( BMW Compact) zat in het goede spoor. Een afgebroken aandrijfas  zorgde er helaas voor dat Maeyninckx vroegtijdig aan de kant moest. Een goedgevolgde Dave Cuynen mocht voor het eerst plaats nemen op het hoogste trapje. Johnny Verkuringen (BMW M3) werd tweede voor Ludo Hermans ( Volvo S40).  Bij de Super Buggy stond er nog maar eens geen maat op Mark Van Eycken. In zijn Spies Buggy was hij opnieuw de snelste voor Bjorn en Johan Versluys. Glenn Sente werd als vierde afgevlagd. Jordan Genten won bij de Cross Car Junior voor Markus Debuisson en Lucas Cartelle. Nathan Ottink mocht zege vieren bij de Cross Car Senior. Romuald Demelenne was net iets sneller onderweg geweest voor Kobe Pauwels. Julien Reints won de eerste wedstrijd bij de Mini Buggy. Tot voor heen was dit enkel  een demowedstrijd. Daan Spies werd knap tweede voor Danny Van Groningen.