Regionaal rallycross van start op Glosso

Met heel wat vertraging ging  eindelijk het regionaal rallycross seizoen  van start. Tot voor enkele weken was er geen doorkomen aan daar in de Kempen. De weergoden vonden het nodig om de paddock totaal onbereikbaar te maken. Maar na de nodige ingrepen en hopende op een droge periode werd dan toch het startschot gegeven van het nieuwe seizoen. Doch trokken daags voor de wedstrijd alsnog de nodige regenbuien overheen Arendonk en even werd er weer gevreesd voor eenzelfde scenario. Maar gelukkig kwam daags nadien de zon aanzetten en zagen we enkel blije gezichten in de wandelgangen verschijnen. Maar de tenoren van verleden jaar lieten in de eerste confrontatie van het nieuwe seizoen steken vallen waardoor er onverwachts nieuwe namen op het podium verschenen. In totaal passeerden er een kleine veertig deelnemers langsheen de inschrijftafel voor deze eerste confrontatie.

 

 

Mitch Moonen onverwacht in klasse A

Het was vooral uitkijken naar kampioen Danny Kunnen ( Toyota Corolla ). De piloot uit Kinrooi vond voor aanvang van de opener in Arendonk niet meteen de nodige motivatie. Tijdens de vrije training op zaterdag draaide de wagen vierkant en Kunnen wilde vroegtijdig de handdoek werpen. Na een grondige analyse werd op zondag ochtend alsnog beslist om  de start te nemen. Kunnen liet  een eerder magere vierde tijd waarnemen. Verrassend was de snelste chrono voor Mitch Moonen ( Ford Fiesta ) voor Mitch Buekenhout ( Citroen Saxo ). Ook in de tweede reeks trok Moonen opnieuw het laken naar zich toe. Buekenhout reed opnieuw naar een tweede tijd voor nieuwkomer Raf Maes ( Honda Civic ). Danny Kunnen kon eindelijk een vuist maken in de derde reeks. Doch was het Buekenhout die in de A finale het best weg kon geraken nadat hij eerst een valse start liet waarnemen. Buekenhout ging vol op het gas met een goed gevolgde Moonen vlak achter hem. Maar er diende weer gejokerd te worden en het nodige rekenwerk kwam er aan te pas waardoor Moonen plots aan de leiding kwam. Buekenhout diende tweemaal langsheen de jokerpassage te gaan door zijn valse start waardoor Moonen flink op het gas ging en heel knap naar de zege reed voor Buekenhout en Danny Kunnen. “ We hebben de laatste weken enorm hard gewerkt om de wagen klaar te krijgen voor dit weekend. En als je dan weet dat ik met veel minder vermogen onderweg ben, dan is de rekening snel gemaakt. Het nemen van de start was alles behalve perfect. Maar ik heb op veilig gespeeld vandaag en dat heeft uiteindelijk de vruchten afgeworpen “, aldus een tevreden Mitch Moonen.

 

Wilms opnieuw voor Debacker in reeks B

Zou Kristof Debacker ( Opel Astra) zijn lijn van verleden jaar gaan doortrekken ? De kampioen van vorig jaar stond er opgebrand om bij aanvang meteen een goede zet te doen. De wagen  kreeg immers een grondige revisie en stond er strak bij voor de eerste confrontatie. Debacker kwam tot tweemaal toe erg goed voor de dag. De rijder uit Dessel reed maar liefst tot tweemaal toe naar de snelste tijd. Bob Wilms ( Opel Corsa ) moest in de eerste reeks Wouter Nijssen ( Opel Corsa ) laten voor gaan maar ondervond daarna dat het best beter werd. Wilms was in de tweede reeks maar liefst acht seconden sneller onderweg geweest. Doch was het opnieuw Debacker die op een opdrogend Glosso circuit steeds beter werd. Althans zo leek. Want plots was daar Andy Van Dooren ( Opel Kadett). Van Dooren liet op zijn beurt de snelste tijd waarnemen voor Wilms en Debacker. Doch kreeg Wilms de beste plaats in de A – finale en was ook het best vertrokken voor Debacker en een goed gevolgde Andy Vandooren. Wilms en Debacker gingen vlot op de trappers staan en zagen Van Dooren wegvallen waardoor er een knappe tweestrijd ontstond. Wilms bleef aandringen en na het nemen van de jokerronde ging de Opel rijder vol op het gas. Debacker raakte in ademnood en liet de overwinning aan Wilms. Later bleek dat Debacker’s versnellingsbak niet meer naar behoren werkte. Wouter Nijssen mocht als derde mee op het podium. “ Het was een bewogen weekend”, aldus Bob Wilms. Op zaterdag ging de radiator stuk tijdens de training waardoor we aardig de handen uit de mouwen moesten steken. In de eerste reeks stond ik op regenbanden en vond ik niet echt mijn draai. Maar daarna begon het toch te vlotten. Ik begon ook rekening te houden met Andy Vandooren die goed onderweg was. Ik dacht echt dat de finale moeilijk ging verlopen en hoopte op van alles. Ik ga volop  voor het kampioenschap strijden”, kwam Wilms achteraf vertellen.

 

De Busser aan het feest in zware C reeks

Het was niet meteen een hoogvlieger voor Andy Leysen ( BMW M5). De rijder uit Arendonk kent de Glosso omloop als zijn broekzak. En deed in de reeksen de beste zaak. Tot tweemaal toe gaf hij iedereen het nakijken en bleef bewust voor de derde reeks aan de kant. Enkel Danny De Beuckelaer ( Opel Corsa ) en nieuwkomer Daan Bex ( BMW E36) konden nog mooie tijden laten waarnemen. Leysen stond in de A -finale op de beste plaats en ging er als een haas vandoor gevolgd door Daan Bex en B – finale winnaar Jef DeBusser ( BMW Compact). Bex bleef een sterk rijdende Leysen aardig volgen tot dat deze iets te onstuimig in het decor dook. Leysen bleef gaspedaal aardig bedienen maar week plots af waardoor een goed gevolgde Jef De Busser met de zege aan de haal ging voor Stijn Severeyns ( Opel Ascona ) en Maarten Vertraeten ( BMW E36). “ Ik ben absoluut gelukkig met deze overwinning.  Het was echt gokken om met de juiste banden Voor de dag te komen. En een sterk rijdende Andy leysen passeren is geen makkelijke opdracht. Doordat de aandrijfas  van Leysen’s BMW  stuk was gegaan lag de weg plots open om te scoren vandaag “, aldus Jef De Busser.

 

Tommy Van Bruyssel in onderbezette Promo D

Met amper een handvol aan deelnemers in de Promo klasse D ging de zege naar nieuwkomer Tommy Van Bruyssel ( Mitsubishi Colt). Van Bruyssel won de finale voor Senne Vanlommel ( BMW E30). Yoko Goosens ( Volkswagen Golf ) en Tim Hanegreefs ( Peugeot 106) gingen punten loos huiswaarts.

 

(tekst P.Claesen)