Clubraces zorgen voor mooie zomersfeer op Glosso
De jaarlijkse Clubraces op het Glosso circuit in Arendonk, rallycross voor niet licentiehouders, zorgden voor een fijne vakantiestart. De nodige ingrediënten waren daar de absolute uitblinkers van. Een aangename zomerzon, de geur van barbeque en een mooie strijd op het circuit. Neem daarbij nog het grote deelnemersveld en je hebt een fijne mix van een weekend lang genieten van rallycross. In de wandelgangen hoorden je enkel maar positieve feedback op een mooie start van de jaarlijkse zomervakantie.
Harry Van Dooren super bij – 1600 klasse
Maar liefst vijfentwintig deelnemers kwamen langsheen de inschrijvingstafel in deze reeks. Enkele bekende namen uit het verre regionaal kampioenschap vonden alsnog de weg richting de Glosso omloop. En het was vooral uitkijken naar Harry Van Dooren ( Opel Corsa) die in het verleden al eens mooi op het eindpodium stond te pronken. Doch was het Ludo Coppens ( Toyota Starlet) die de eerste tijd, die op zaterdag werd gereden, achter zijn naam wist te schrijven. Cisse Jacobs ( Honda CRX) liet de tweede tijd waarnemen voor John Donnay ( Honda Civic). Oud gediende Harry Van Dooren keek nog even de kat uit de boom en kwam pas met een vierde chrono aandraven. Maar voor de tweede en derde reeks stond Van Dooren plots helemaal bovenaan. In de A – finale mocht Van Dooren over de beste startplaats beschikken en vanop de pole ging de Opel piloot er als snelst vandoor. Van Dooren bouwde al snel een kleine voorsprong uit op naaste achtervolger Cisse Jacobs in de snelle Honda. Kurt Nuyens ( Honda Civic ) volgde in de schaduw. Maar het was toch Van Dooren die na het nemen van de joker ronde als snelst over de meet ging. Een goed gevolgde Jacobs kreeg het zilver voor een Kurt Nuyens.
Champagne voor Geudens in klasse B
Er viel maar één naam te noteren in de klasse B. Bert Geudens ( Peugeot 206) reed het hele weekend de pannen van het dak. Tot drie maal toe domineerde de Peugeot piloot de reeksen. Enkel Mario Wynants ( Opel Corsa), Glenn Vervaeren ( Opel kadett E) en Gaston Vaes (Opel Corsa D) konden Geudens in de schaduw volgen. Doch was het Gaston Vaes die in de A – finale het best was vertrokken. Geudens en Wynants hielden zich op de achtergrond. Een goed gevolde Ivan Lievens ( Volkswagen Kever) kwam zich mengen in het bonte gezelschap. Helaas ging Lievens in de fout na een tik van Wynants waardoor Lievens, die het hele weekend mooi in de top zes vertoefde, vroegtijdig de handdoek moest werpen met een afgebroken ophanging. Inmiddels wist Wynants het ritme er goed in te houden maar werd later net als Lievens uit de uitslag gehaald. Doch reed Bert Geudens een knappe finale en na de verplichte joker passage mocht de hij op het hoogste podiumtrapje gaan staan. Gaston Vaes ging als tweede over de meet voor Glenn Vervaeren.
Verschooren snelst in C reeks
In de klasse C trok oud gediende Eric Schaerlaeken ( Honda CRX) een mooie lijn doorheen het hele weekend. Schaerlaeken, in een ver verleden nog knap presterend in het regionaal kampioenschap, wist op zaterdag al de snelste tijd te laten waarnemen voor de jonge Senne Vaesen ( BMW E36). Even kwam Nic Mathijssen ( BMW E36) zich aanbieden door als snelst rond te zijn geweest. Maar toch moest er rekening worden gehouden voor de kleinste wagen de uit hele reeks. Thomas Verschooren ( Toyota Starlet) liet tot tweemaal toe een tweede tijd waarnemen voor een opnieuw goed presterende Schaerlaeken die in de A – finale over de beste plaats mocht beschikken. Maar als een duivel uit een doosje spurtte Verschooren uit de startblokken. B – finale winnaar Dries Bosmans ( BMW 1) kwam zich al snel aanbieden om een goede plaats te bemachtigen voor Erik Schaerlaeken. Een sterk rijdende Verschooren hield het hoofd bij de zomerse temperaturen mooi koel. Senne Vaesen wilde zonder meer goed gaan bevestigen en bleef Verschooren in het spoor. Doch was het Verschooren die ronden lang met een wapperende uitlaat de winst wist te bemachtigen voor Vaesen. Sander Mols ( Volvo 244) ging nog mooi als derde over de meet.
Vranckx aan het feest in dames reeks
Het werd een mooie strijd bij de dames reeks. Zelden of nooit was te spanning daar te snijden. Ooit was het tempo hier maar aan lage kant en viel het woord eentonigheid wel eens op te merken. Maar de dames weten ten heden dagen het gas pedaal aardig te vinden. Caro Schaerlaeken ( Honda Civic) reed tot tweemaal toe naar de snelste tijd. Margot Vranckx in de fraai ogende BMW 325 Compact trok een goede lijn doorheen het hele weekend en liet zich zelden of nooit op een fout betrappen. Ook Kelly Rooyackers ( Opel Astra F) zat erg goed vooraan mee te trappen. Net als Anja Vanbeers ( Renault Clio ) die goed op dreef was. In de A – finale stond Schaerlaeken op de beste plaats. Bij het vallen van de startlichten zocht Kim Hermans ( Subaru Impreza) helaas snel het decor op. Hermans wist eerst de B – finale te winnen maar moest toch vroegtijdig aan de kant. Margot Vranckx ging dan maar vol op het gas. Wist een goed gevolgde Caro Schaerlaeken achter zich te houden en reed alzo knap naar de overwinning. Anja Vanbeers mocht als derde mee op het podium stappen.
Jarige Verkuringen naar zege in klasse E
Tot driemaal toe wist Johnny Verkuringen ( BMW E46) de snelste chrono te laten waarnemen. Verkuringen, in een nog niet zo ver verleden actief in het Nationaal kampioenschap, trok een constante lijn doorheen het hele weekend. Enkel Jeroen Bielen ( BMW E36) wist netjes in de buurt te blijven. Davy Wynants ( Seat Ibiza) liet tot tweemaal toe een derde tijd afdrukken en dat in een toch wel vooral BMW getinte reeks. Verkuringen wist in de A – finale een snelle start te nemen en bouwde een stevige voorsprong uit. Jeroen Bielen bediende het gaspedaal aardig maar zag enkel de achterbumper van de jarige en knap presterende Johnny Verkuringen die mooi naar de overwinning wist te rijden. Bielen mocht als tweede op het podium voor Davy Wynants die met de kleinste wagen het brons kreeg toebedeeld.
Tekst en foto’s P. Claesen