43e Herdenkingsprijs Willy Snijers groot succes
De eerste wedstrijd op het vernieuwde Glosso circuit mocht er zijn. En dat het mooie weer vele kijklustigen naar Arendonk deed komen was een absolute must. Onlangs was er de grote opening waar dat met vele toeters en bellen werd aangekondigd dat rallycross op deze omloop een stukje geschiedenis heeft geschreven. Zowaar het was absoluut geen leugen. De regionale V.A.S. piloten bleven door de jaren heen trouw aan hun “mini “ circuit. Maar de aanhouder wint en zij die vele jaren enkel maar rondjes kwamen draaien, want het achterste gedeelte lag destijds in natuurgebied, kregen de eer om de spits in het kampioenschap af te bijten. Vijfenveertig piloten kwamen zich aanmelden aan de inschrijvingstafel en toonden met grote fierheid dat het twee jarig wachten de moeite was om terug de helm op te nemen waardat ze hem hadden achter gelaten met corona in het achterhoofd.
Steven Ubben wint in klasse A
In de klasse A was het uitkijken of dat er terug vuurwerk te zien zou zijn. Het was Jean – Pierre Verstraeten die in zijn Toyota Corolla de eerste reeks op achter zijn naam mocht schrijven. De rijder uit Kinrooi was een volle seconde sneller dan Ben Desender in de Honda Civic. In de tweede reeks ging de besttijd naar Jacky Simons. Steve Ubben trok in de derde reeks aan het langste einde. Doch mocht Ben Desender in de A- finale vanop de pole van start gaan. Helaas was er een herstart nodig nadat good old Jacky Simons erg hard zijn best deed om vooraan te geraken. Simons week van zijn lijn af en zorgde voor een kleine ravage in de achterhoede. Davy Wijnants en Danny Kunnen konden mekaar niet meer ontwijken en kwamen onzacht in het decor terecht. Simons werd met een zwarte vlag van het parcours gestuurd. Na de herstart trok Steve Ubben hard van leer en won mooi voor Ben Desender en Danny Kunnen. “ In heb vandaag veel geluk gehad”, kwam Ubben achteraf zijn verhaal doen. “ Problemen met de versnellingsbak zorgde er bijna voor dat ik alles als toeschouwer moet aanzien. Gelukkig kregen we de wagen tijdig klaar om hier alsnog van start te kunnen gaan”. Ik reed in het verleden al in Maasmechelen, maar hier in Arendonk zit de snelheid er nu ook flink in”, aldus de piloot uit Meeuwen.
Ronny Maes oppermachtig in klasse B
In de klasse B trok Kristof De Backer in de eerste reeks het laken naar zich toe. De Backer ging maar liefst vier seconden sneller over het nieuwe Glosso circuit dan Dirk Mooren in de Opel Astra. Bob Wilms in de Opel Corsa liet in die zelfde eerste reeks een derde tijd noteren. Ook in de tweede reeks gaf De Backer zijn Opel Astra stevig de sporen. Ronny Maes moest in zijn Volkswagen Golf drie seconden prijs geven. Wilms werd opnieuw bedacht met een derde chrono. Ronny Maes zat goed in het ritme en dat zag je ook na de derde reeks. Maes beet maar liefst acht seconden van zijn tijd uit de twee reeks af en liet netjes de snelste tijd waarnemen. In de A- finale stond De Backer op de beste plaats en gaf ook meteen het goede ritme aan. Maes volgde perfect en bleef stevig op de trappers staan. Na het nemen van de joker ronde bouwde Ronny Maes een mooie voorsprong uit om uiteindelijk als eerste over de meet te gaan voor een goed gevolgde Dirk Mooren. Bob Wilms in de Opel Corsa werd beloond met het brons.
Leysen aan het feest in de BMW cup in klasse C
De klasse C leek verdacht veel op een BMW cup. Het Duitse auto merk was strerk vertegenwoordigd. En het was dan ook vooral uitkijken naar de confrontaties waardat in het verleden Leysen en Kemps het mooie weer maakte. Doch was het Maarten Verstraeten die in een BMW E36 RS de snelste tijd in de eerste reeks liet waarnemen. Jeroen Bielen, terug van lang weggeweest, reed in diezelfde eerste reeks netjes naar een tweede tijd. Jonas Kemps was het sturen na twee jaar afwezigheid niet verleerd en reed naar een derde tijd. Andy Leysen kwam in zijn inmiddels bekende BMW M5 in de tweede reeks orde op zaken stellen. De piloot uit Arendonk moest en zou een goede chrono laten noteren. Yorick Maeyninckx, onderweg met een gebroken vinger, reed naar een tweede tijd voor een opnieuw goed sturende Jeroen Bielen. Leysen zat nu in het goede ritme en reed in de derde reeks netjes naar de pole in de A – finale. Doch was het Jeroen Bielen die het best uit de startblokken vertrok voor Leysen en Jonas Kemps. Leysen vond na zijn tweede doortocht dat het goed was geweest en ging vol voor de zege. Na een knappe inhaal beweging ging hij mooi aan Bielen voorbij en trok hij pas in de laatste ronde, na een straatlengte voorsprong, naar de joker ronde. Jeroen Bielen werd als tweede afgevlagd. Een goed gevolgde Jonas Kemps moest alsnog het toneel verlaten met een lekke band waardoor Jelle Blockx in de Volvo 240 als derde werd afgevlagd. “ In de eerste reeks had ik problemen met een plakkende koppeling”, vertelde een super gelukkige Andy Leysen. In de tweede reeks had ik een zeer goede start, maar door opvliegende stenen op het onverhard was er een stekkertje los gekomen waardoor ik plots minder vermogen had. Maar na een kleine controle hadden we het problem snel opgelost. In de finale voelde ik na de eerste ronde dat ik in het goede ritme zat waardoor ik me echt op mijn gemak voelde. Je moet weten dat het twintig jaar geleden was dat ik hier nog op het grote circuit had gereden. Ik ben echt content met deze overwinning ”.
Ruud Lavrijsen naar zege in Promo D
In de Promo klasse D mocht Ruud Lavrijsen na drie maal een snelste tijd te hebben afgedrukt overgaan naar de A – finale. Met slechts vijf deelnemers was het een vrij makkelijke opdracht voor de jonge Lavrijsen die zijn Peugeot 205 aardig de sporen gaf. Met drie maal een snelste tijd dacht hij wel even dat de buit vroegtijdig binnen zou zijn. Het was Zjef Eevaert in de BMW E30 die het snelst weg was voor Lavrijsen en Mitch Mooren in de Ford Fiesta. Everaert en Lavrijsn namen al snel afstand van Moonen. Lavrijsen ging als eerst richting de joker ronde en dat was een goede zet om Everaert van de zege te houden. Moonen ging als derde over de meet. “ Ik had de snelheid goed te pakken” , vertelde de jonge Lavrijsen na de wedstrijd. “ In de winterperiode hebben we hard gewerkt aan de wagen. En ook tijdens het openings weekend en de club wedstrijden hebben we de wagen verder afgesteld met het inmiddels bekende resultaat”.